Vissza a lap tetejére

A műanyag humoros géniusza: Eero Aarnio

Kategóriák

2021.10.20.

2021-ben egy új blogcikk sorozatot indított útjára a MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont: minden hónapban kiemelünk egy világhírű dizájnert, akit igyekszünk minél alaposabban megismertetni az érdeklődőkkel. A 70 éves finn designcég, a Marimekko, a modern amerikai glamúr félistene Jonathan Adler, a szürrealista dekoráció atyja, Piero Fornasetti , az olasz dizájnfenomén Patricia Urquiola, a magyar formatervezőnő Eva Zeisel, valamint a szokatlan formák szerelmese, Ron Arad után most következzen:


A műanyag humoros géniusza: Eero Aarnio


Szerző: Pécsi Balázs/The Gentleman's Review magazin

Talán túlzás a finn mestert a vicces plasztikformák zsenijének titulálni, lévén más anyaggal is dolgozik, a világsikert azonban nem azok, hanem a stilizált műanyagállatok és a retró stílusú gömbfotelek hozták meg számára, ezt kár is lenne letagadni. Eero Aarnio vidám darabjai nemcsak dizájnlakásokban mutatnak jól amolyan gegek gyanánt, de kicsinyített másaikat előszeretettel komponálják be gyerekszobákba is. Hogy miért? Hát, mert roppant cukik! 



Az 1931-ben Helsinkiben született (eredetileg) építész csillaga a 60-as években kezdett felfelé ívelni, amikor saját cégét is megalapította. 1963-ban mutatta be a híres Ball Chairt - még a legnagyobb finn bútorgyár, az Asko égisze alatt. A szabályos, kvázi félgömb alakú fotel nemzetközi debütációja csak három évvel később történt meg a kölni bútorvásáron (ekkor vécépapírt már nem kevertek az anyagába), Bing Crosby és Grace Kelly is vásárolt belőle.

Nagy siker volt (ahogy a felfüggeszthető verzió, az átlátszó Bubble Chair is később), 30 országba adtak el belőle egy hét alatt, ez pedig lehetővé tette a dizájnernek, hogy függetlenedjen, freelancerként dolgozzon a márkáknak. Szintúgy közkedvelt lett a csavar alakú Screw asztalka is, amely 1968-ban el is nyerte az Amerikai Ipari Dizájn-díjat.

Aarnio sikerét a filmgyártás is segítette, a korszak sci-fijei előszeretettel használták a korukat megelőző darabokat kellék gyanánt azok letisztult geometriája miatt. Mint már utaltunk rá, Aarnio egyes darabokat maga is a gyerekeknek szánt inkább, amilyen a híres, kutya alakú Puppy modell vagy a Magisnak tervezett pingvinbábu.

Munkái a legrangosabb dizájnmúzeumok gyűjteményébe is bekerültek, de hoztak számára Red Dot Design díjat is. Az egyik leginkább hamisított tervező, bár ezt igen apatikusan fogja fel. Véleménye szerint a kínai replikák nem csak őt károsítják meg személy szerint, hanem a teljes ipari láncot is. 


 

A legnehezebben tervezhető tárgy: a szék

Bár Aarnio szerint a szék műfaja adja fel leginkább a leckét a bútortervezés számára, ő eléggé jól megugrotta ezt a feladatot, lévén jobbára ebből áll az életműve – gondoljunk itt az 1966-os Tomato Chairre vagy az 1968-as Pastil Chairre is akár. Maga is bevallja, hogy a műanyag a keze alá dolgozott, a hajlékonysága, illetve, hogy bármilyen formába lehet önteni, nagyban inspirálta. 2016-ban ezeket, továbbá a tervrajzaikat, lámpákat, kis dekorációs tárgyakat, azaz szinte mindent megnézhetett a nagyközönség a helsinki dizájnmúzeumban rendezett retrospektív tárlaton.

A jelenleg 88 éves művész akkor ezt ezzel indokolta: „Finn vagyok, az ötleteim Finnországban születtek és a belőlük lett termékek nagy része is itt készült, természetes, hogy itt is állítom ki őket.” A jelenleg forgalomban lévő darabokat a direkt erre a célra létrehozott Eero Aarnio Originals weboldalon keresztül lehet megvásárolni – itt garantáltan nem botlunk kínai hamisítványba! 

Vissza
EN