Vissza a lap tetejére

70 éves a finn dizájncég: boldog szülinapot, Marimekko!

Kategóriák

2020.01.29.

Szerző: Pécsi Balázs/The Gentleman's Review magazin.

Idén egy új sorozatba kezdünk, a MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont minden hónapban kiemel egy világhírű dizájnert, akit igyekszik minél alaposabban megismertetni az érdeklődőkkel. A január ilyen szempontból különleges, hiszen egy céggel indítunk, de a kerek évszám mellett mi sem mehetünk el szó nélkül ugyebár!

A nemzetközileg talán leghíresebb finn márka, a Marimekko sztorija egy újító látásmódú nő története is egyben. Armi Ratia ugyanis kezdetben csupán segíteni akart férjének az ötlettel, hogy a családi tulajdonban lévő, két évvel korábban alapított textilgyártó céget, a Printexet egy picit felpörgessék. Viljo Ratia megfogadta felesége tanácsát, és fiatal művészeket bízott meg azzal, hogy tervezzenek vidám, merész mintájú szöveteket. 



A siker felemás volt: a vásárlóknak ugyan nagyon tetszettek az új kelmék, de sejtelmük sem volt, mihez is kezdjenek a karakteres mintákkal, így az elvi siker az eladásokban bizony nem nagyon akart megmutatkozni. És pont itt, 1951-ben kezdődik a Marimekko története, ugyanis a házaspár végül is arra jutott, ha a vásárlókban nem teng túl a kreativitás, akkor ők fogják számukra tálcán kínálni a megoldást. Még abban az évben bemutatták Helsinkiben az első ruhakollekciót Riitta Immonen tervezésében, a rákövetkező esztendőben pedig megnyílt az első márkaüzlet is. 
 

A várva várt siker


Nagy lökést aztán a biznisznek az 1958-as brüsszeli világkiállítás, a stockholmi Marimekko tárlat és egy magazincímlap adott. A stílusikonnak számító Jackie Kennedy ugyanis egy rózsaszín ruhában pózolt férjével az amerikai Sport’s Illustrated magazin borítóján 1960-ban. A népszerű mintákon túl – amelyek közt máig vezet az ikonikussá vált pipacsos, az 1987-ig vezető tervezői poszton lévő Maija Isola munkája – a siker a sziluettekben is keresendő. Az ötvenes évek ugye a Christian Dior-féle New Look évtizede, a háború utáni női eszményé, amikor is mindenkinek darázsdereka van, köszönhetően a szűk kompléfelsőknek, a nélkülözés évei utáni luxust pedig a bővülő szoknyák jelentik - lehetőleg minél több anyag felhasználásával. 



Ezzel a trenddel teljesen szembe megy viszont a „Marimekko-nő”. Itt nincsenek nőiességet túlhangsúlyozó szabásvonalak, a textíliák sem a kényesebb fajták közül valók. Selymek, bársonyok, szőrmék helyett itt a lengébb, könnyedebb, a mindennapi viselethez komfortosabb anyagok kapnak teret, amelyek a testet sem akarják gúzsba kötni. Egyszóval, roppant kényelmes viselni a Marimekko darabokat – mégis nőies hatást keltenek. Nyilván segíti őket a skandináv dizájn és életfilozófia térnyerése is, a természet inspirálta minták és darabok a fiatalabb generációknál nyitott kapukat döngetnek. 
 

Egy szabad szellem kontra Marimekko vállalat


A hatvanas évek abszolút respektálja Maija Isola egyedi stílusát, ami teljesen összeforr a céggel, amelynek 8-10 mintát tervez évente, immár táskákra, kerámiatermékekre, ágyneműre és díszpárnákra is. A fentebb már említett Unikko (pipacs) minta után az Ornamentti (ornamens) volt még kimagasló siker, ami egyúttal meg is hozza számára a részleges függetlenséget is a cégen belül. Armi és Maija viszonya ugyanis felemás. A Marimekko motorja, az alapító, ugyanis elismeri az aranytojást tojó tyúkot Isola személyében, mégis kontrollt szeretne felette. A tervezőnő férje azonban új szerződést harcol ki, Maija így engedheti meg magának ezután az arab tanulmányutakat, a szabad alkotást, ami 1987-es nyugdíjba vonulásáig végül is több mint 500 mintában ölt testet. (Érdekesség, hogy később, a teljesen a nagymamára hagyott lánya is a cégnél helyezkedik el, Kristina is vezető tervezői státusig viszi, és az ő lánya, Emma sem tudja majd magát kivonni a vállalat bűvköréből.) 



A kilencvenes évek meghozza a cég számára az igazi populáris sikert, már senkinek sem kell bemutatni őket, a tuti kasszasiker mintákat is újra bevetik így. A diadalmenet egy átszervezésnek is köszönhető persze, nemcsak a dizájnnak, ne hallgassuk el ugyanis, hogy a ’90-es évek elején majdnem csődbe mentek. A Marimekko ma szinte mindent gyárt cipőtől kezdve, esernyőn át a méteres szövetig, a márkaüzletekben ez utóbbiakat is megtaláljuk végekben, nemcsak a készterméket. S hogy milyen újdonságra számítsunk tőlük a jubileum apropóján? Mindenkit megnyugtatunk, pipacsmintás darabok vannak!



Fotók forrása: PR

Vissza
EN