Az Olasz Design Világnapján idén is különleges vendéget invitált Budapestre az Olasz Kultúrintézet. Achille Castiglioni építész-tervező lánya, Giovanna Castiglioni, édesapja kulturális hagyatékáról beszélt, előadásának pedig a MaxCityhez köthető vonatkozása is van: a tervező két ikonikus székét a rendezvényhez Vincze Ágnes, a VA Design alapítója biztosította. Őt kérdeztük röviden a jeles alkalomról.

Hogyan kerültek a székek a rendezvényre?

Nem titok, hogy nagy rajongója vagyok Achille és Pier Giacomo Castiglioni munkásságának, így már korábban felkértek az előadást követő kerekasztal-beszélgetésre. Amikor az egyeztetés során szóba került, hogy a VA Design üzletében három ismert modell is megtalálható a Castiglioni ötvenes évek végén, hatvanas évek elején tervezett székei közül, megkérdezték, nem tudnám-e erre a napra kölcsönadni őket. Így került a rendezvényre a Sella és a Mezzadro – a termetesebb Allunaggio helyhiány miatt végül az üzletben maradt.

Hogy sikerült a rendezvény?

Giovanna Castiglioni fergeteges előadó. Nagyjából két bőröndnyi, az édesapja által tervezett tárggyal érkezett, és ezeket felhasználva, a közönséget végig bevonva mesélt arról, milyen munkamódszerrel dolgozott és honnan nyert ihletet az édesapja.

Mit érdemes tudni Achille Castiglioni-ról?

Achille és Pier Giacomo Castiglioni egy milánói testvárpár, akik szülővárosukban indították el tervezői karrierjüket harmadik testvérükkel, Livioval. Munkásságukra végig jellemző volt az új és meglepő anyagok, formák, technikák iránti érdeklődés – nagy szerepet játszottak az Ipari Formatervezők Szövetségének megalapításában is. A Castiglioni testvérek 1964-ben aztán megkezdték együttműködésüket a híres olasz bútorgyártóval, a Zanottával, ahol innovatív és ikonikus, a design világában máig meghatározó darabokat hoztak létre.

Mit érdemes tudni a két székről?

A Sella nevű darabot 1957-ben mutatták be a Comóban rendezett Colori e forme nella casa d’oggi (Formák és színek a mai otthonokban) c. kiállításon. A Sella egy versenybicikli nyergéből készült, melyet rozsdamentes acéloszlopra szereltek, és amit egy nehéz, félgömb alakú talapzat támaszt alá. Érdekesség, hogy a telefonszéknek készült Sella nem csak a bicikliversenyek világára utal, hanem a fejőszékre is, melyet egy derékövhöz szokás rögzíteni – ahogyan a Sellának, a fejőszéknek is egyetlen lába van, így annak használója a két lábával együtt alkotja a három, stabilitáshoz szükséges támasztópontot.

És a Mezzadro?

Az a szék is a már említett kiállításon debütált, ugyanabban az évben. A Mezzadro egyszerre képviseli a Neo Vanguardizmus és az Arte Povera provokatizmusát, valamint a Pop Art kissé ironikus megközelítését.

Hol tekinthetők és vásárolhatók meg ezek a székek?

Június 23-ig a Határtalan design kiállítás keretében a Kiscelli Múzeumban, azután visszakerülnek hozzám az üzletbe. De függetlenül attól, hogy a székek épp hol vendégeskednek, a Zanotta termékei folyamatosan rendelhetők a VA Design bemutatótermében a MaxCityben!