Az ágyunk, az okostelefonunk, az ajtókilincs, a bögre, vagyis a mindennapjainkat kísérő tárgyak ugyanolyan fontosak, mint a körülöttünk lévő emberek: hatnak ránk, érzelmeket váltanak ki, segítenek élethelyzetekben. Miért és hogyan kapcsolódik ehhez a design? Bonta Gáspár belsőépítésszel beszélgettünk.

A design minőségi mutató, szemléletmód vagy egy fényevesztett szó. Hogy közelítsünk?

A design, „dizájnos” mint kifejezés valóban túlhasznált, félreértett, ezért is érdemesebb talán érzékenyebben tekintve, az alkalmazott művészet és magas művészet irányából vizsgálódni. Míg az utóbbival, ha nem akar, nem is találkozik az ember – hangverseny, kiállítás, opera, balett –, ám a design tökéletesen más: ha tetszik, ha nem, ott van körülöttünk. A kiegyezés korától 

a társadalom teljes keresztmetszetében volt lehetőség a tárgykultúra hazai művelőinek darabjait az otthonunkba hazavinni, megvásárolni. Ezt elérhetővé tette a könnyűipar létezésével együtt az iparművészet tudatos fejlesztése, kommunikálása vásárokon, kiállításokon. A design egy gondolkodásmód, egy nyelv. A termékek tervezésén túl a társadalomban, napi életünkben betöltött szerepe ugyanúgy a folyamat része.

Azt mondod, a design nem csupán meghatározza, de szerethetővé is teszi az életünket. Mivel érzékeltetnéd ezt?

A funkcionális tárgykultúra mindannyiunkban előhív emlékeket: színeket, formákat, hangokat, illatokat. Gondoljunk csak az iskola menzáján használt üvegkancsóra, a nagyinál a pilleszékre vagy a kotyogós kávéfőzőre. Ha jelen időben nézzük: a telefonunk, a kávésbögre, az ajtókilincs és a csillár, szóval a tárgyaink egy koordinált tervezési folyamat (termékfejlesztés) során létrejövő funkcionális művészeti eljárás termékei. Vagyis feladatokat látnak el, ugyanakkor szebbé, jobbá is teszik a hétköznapokat. Ma már ügyelünk a vitaminfogyasztásunkra, a REM-ciklusunkra, kevesebb fast fashion terméket vásárolunk. A következő és kívánatos lépés, hogy a környezetünkre is kurátori alapossággal figyeljünk. Ha tudatosabbak vagyunk a választásainkban, azzal design és emocionális vetületben egyaránt nyerünk.

Minden ember harmóniára vágyik – az életében csakúgy, mint az otthonában. Lehet ebben szerepe a designnak?

Mindenkinek megvan a késztetése a harmóniára és a design is kinyithat az emberben bizonyos szenzoriális triggereket. Egy általam nagyra tartott szakember, Winkler Nóra beszélt a 360DesignBudapest tárlatvezetése közben arról, hogy az egyik kedvenc elfoglaltsága az összeillő tárgyak harmonikus rendezgetése. A 60-as évek cseh üvegvázája, a kortárs gyertyatartó és az ázsiai útról hazahozott faszobor nagyszerűen mutathat együtt és ezt jó érzés megérezni, az ideális végeredményt megtapasztalni. Ebben a folyamatban van valami belső harmónia és logika, nem különösebben kell bizonygatni, hogy egy kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb élethelyzetet jelent és személyes tereket teremt. Na, ezt tudja a design csodásan csinálni!

Hogyan vásároljunk ma designt?

Az életünk elképesztően paraméterezett, a tárgyainkat új és újabb élethelyzetekhez szükséges szabni. Itt van például a kanapé: míg bizonyos korosztály tévézésre, a vendégek elszállásolására használja, addig a Z-generáció számára egészen mást jelent. A kanapén ülve dolgoznak a laptopon, szóval egy teljes munkanapot is eltöltenek rajta. Ha ez megváltozott, akkor a beszerzésnek, a „vadászat” metódusának is meg kell változnia. Itt jön a képbe egy olyan multi-brand store, mint a MaxCity, ahol megfelelően, sőt nagyon jól összeállított a szelekció, ez pedig egy kellemes egyszerűsítése az aktuális designtrendek és a klasszikusok elkapásának az életünkben. És miközben válogatunk, egy pillanatra se felejtsük el: a tárgyak (és általuk a design) ugyanolyan fontos szereplői az életünknek, mint a körülöttünk lévő emberek. Bevonnak, hatnak ránk és hozzásegítenek a jóllétünkhöz. Őszintén, van ennél fontosabb?

MaxCity kérdezz-felelek

Villámkérdések a designról. Bonta Gáspár belsőépítész válaszol.

Mit gondolsz, mi volt az első designtárgy?

Hogy az első kődarabok vagy még inkább a testet eltakaró levelek-e, nem tudom. De talán valami otthon felé hajló dolog, például az edények lehettek – a zárt tér, védelem, tűz szavak gyorsan elvezetnek ehhez a válaszhoz. 

Mi a design feladata?

Röviden talán úgy fogalmaznék: tegye különlegessé a mindennapok szürke, repetitív tárgyait. 

Aktuális kedvenced a MaxCity-ben?

A cseh üvegművészet az európai tárgykultúra fontos része, a Brokis kortárs lámpái pedig egészen kivételes minőségben viszik ezt tovább.

A képeken látható termékek:
  • VA Design – Artemide – Tolomeo MICRO Asztali Lámpa Gold
  • Kalácska Zsanett – SZETT – Szőnyegtervezők társasága
  • Remodel Stúdió – Simon kanapé