Vissza a lap tetejére

A modern amerikai glamúr félistene: Jonathan Adler

Kategóriák

2021.02.28.

2021-ben egy új blogcikk sorozatot indított útjára a MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont: minden hónapban kiemelünk egy világhírű dizájnert, akit igyekszünk minél alaposabban megismertetni az érdeklődőkkel.

Szerző: Pécsi Balázs/The Gentleman's Review magazin.

A keramikusból lett sztárdizájner amihez szinte csak hozzáér, arannyá válik. Esztétikai és üzleti értelemben is. Büszkén vállalja, hogy nem szereti a minimaizmust, és hogy véleménye szerint az általuk árult világítótestek fényétől fiatalabbnak és karcsúbbnak tűnnek az emberek.

Jonathan Adler egy New Jersey-i kisvárosban látta meg a napvilágot 1966-ban. 12 évesen, egy nyári táborban ismerkedett meg a fazekassággal, amit a szülei is pártoltak, ugyanis ügyvédként dolgozó apja kedvenc időtöltése is éppen ez. A fiú szinte az egész kamaszkorát a családi ház alagsorában tölti a hobbijával. 



Leérettségizve bár beiratkozik és el is végzi a neves Brown Universityt (szemiotikát és művészettörténetet hallgat), valójában amikor csak teheti, a Rhode Island School of Design padjait koptatja, illetve gyártja a kerámiákat: Chanel inspirálta steppelt teáskannát vagy épp sévres-i stílusú urnákat. Egyik tanára eltanácsolja a szakmától, mondván úgysincs semmi tehetsége, adja fel inkább az álmát és menjen el jogásznak ő is. 

Ezt a momentumot a már sikeres dizájner később egy fontos mérföldkőnek értékeli, szerinte ugyanis minden kreatív embernek vagy kézművesnek szüksége van egy ellendrukkerre ahhoz, hogy már csak lázadásból is megmutassa, nincs igaza az illetőnek. 


 

Beindul a szekér


1990-ben New Yorkba költözik, három év asszisztensi lét következik a filmiparban, majd némi tanítás, mígnem megcsörren a telefonja: a new yorki Barneys luxusáruház buyere az, aki megnézné a kollekcióját, majd le is ad egy rendelést. A manhattani elit körében felkapott értékesítési pont lehetővé teszi, hogy 1993-ra már csak ezzel foglalkozhasson. Később részt vesz egy kezdeményezésben, amely amerikai iparági szakembereket köt össze fejlődő országok kézműveseivel. 

Ennek köszönhetően ismerkedik meg a perui népművészettel, amit a saját képére formál, és a kerámiák mellett elkezd textiltermékeket, főként díszpárnákat és szőnyegeket tervezni a geometrikus mintákkal. Az első márkaüzletét a new yorki Sohoban nyitja 1998-ban, amit később még 29 követ – leginkább az Egyesült Államokban. Hozzánk legközelebb a londoni Knightsbridge városrészben van monobrand boltja (a Harrods környékén), egyébként kb. további 1000 viszonteladó árulja még a jellegzetes stílusú termékeket.
 

Jonathan Adler, a világsztár


Időközben a tárgytervezésen túl elkezd komplett projekteket is vállalni, főként magánlakásokat, de szállodai megrendelései is vannak, amilyen például a kaliforniai The Parker Palm Springs Hotel. Amellett, hogy természetesen felülreprezentáltan használja a saját termékeit, munkáiban a színek kavalkádján túl a fémes felületek, karakteres minták és a szokatlan formák használata a közös. 

Stílusa megfoghatatlan, a giccs rossz szó rá, inkább a hetvenes évek amerikai glamúrjának felélesztéséről lehet beszélni. Nemcsak csinálja, beszél is róla, mégpedig sokat. Sok interjút ad, dizájnműsorban zsűrizik, több sikerkönyvet is ír a témáról. A hírnévnek köszönhetően a kollaborációs felkérések sem kerülik el.  



A világ egyik vezető gyerekjáték márkája, a Fisher-Price kreatív igazgatónak szerződteti (2015-2018), új külsőt tervez a Chandon pezsgőknek és a Motorola telefonjainak, a Tumi bőröndjeinek. A divatmárkák is megtalálják, tervez kollekciót a Lacoste-nak, az Uniqlónak és a Tomsnak is. 2017-ben a Clinique rukkol elő általa tervezett limitált kollekcióval, míg 2019-ben a H&M Home kéri fel egy kapszulakollekcióra, így az átlagember számára is elérhetővé válnak a dizájnjai az egész világon.
 

A szerethető figura


Adler sikere a személyiségében legalább annyira keresendő, mint a munkájában. A mindig mosolygós, fiatalos, ugyanakkor jól fésült srác szemmel láthatólag nincs elszállva magától, holott a manhattani elit tagja – férjével egyetemben, aki a Barneys volt vezető kirakatrendezője. De kiállnak a melegjogokért is, avagy nem csak a lakberendezésben hisznek egy színesebb világban.



Képek forrása: PR, Jonathan Adler

Borítókép: Amazon

Vissza
EN