Vissza a lap tetejére

​A szürrealista dekoráció atyja: Piero Fornasetti

Kategóriák

2021.03.21.

2021-ben egy új blogcikk sorozatot indított útjára a MaxCity Lakberendezési Bevásárlóközpont: minden hónapban kiemelünk egy világhírű dizájnert, akit igyekszünk minél alaposabban megismertetni az érdeklődőkkel.
 

​A szürrealista dekoráció atyja: Piero Fornasetti


Szerző: Pécsi Balázs/The Gentleman's Review magazin.

Az 1913-ban született milánói művész elsősorban festőként és grafikusként tekintett önmagára, nem így mindenki más, aki számára a híres vezetéknév immár egy nemzetközi dizájnmárkát takar.

Bár a ránk hagyott több mint 13 000 alkotásával kétségkívül a XX. század legtermékenyebb képzőművésze, azt valószínűleg sosem gondolta volna, hogy egyszer akár az Alibabáról is rendelhetünk pár dollárért a grafikáival díszített, Kínában hamisított Fornasetti díszpárnát. 




Átlagos festőből dizájnfenomén

A jómódú polgárcsaládba született fiút szülei üzleti pályára szánták (egészen pontosan a családi céget kellett volna az apjától átvennie), de nem sok jót jósolt e téren, hogy Pierót bizony semmi más nem érdekelte, csak hogy látomásszerű grafikákat skiccelgessen a papírra. A komolyabb, kezdeti munkáit klasszikus előképek (Piero della Francesca és Giotto művei, valamint pompeji és reneszánsz freskók), később a metafizikus festészet ihlették – amelyektől világhírnevet egészen biztosan nem lehetett remélni.

Felvették ugyan a híres Accademia di Brerára, majd aztán jól ki is rúgták engedetlenség ürügyén. De a másik, helyi művészeti iskolában sem tudták belé verni a szabályok követését. Ezt követően, az ötödik, milánói Triennalén a selyemsáljai felkeltik a már híres építész, Gio Ponti figyelmét is, akivel el is kezdenek együtt dolgozni. A klasszikusan szép, san remói kaszinó tizenkettő egy tucat, nem úgy azonban az Architettura-bútorcsaládjuk. 

Ponti arra bátorítja barátját, hogy kezdjen valamit a különleges hangulatú grafikáival, vigyen a dekorációs termékek által magas művészetet az átlagemberek otthonaiba. A jellegzetes minták így kerülnek rá aztán egyre több mindenre: bútorokra, porcelánokra és egyéb, hétköznapi használati tárgyakra. Fornasetti számára mindig is fontos volt a kollekcióban gondolkozás, a tárgyak összepasszolása - hogy a laikusok is könnyedén megértsék, mit mivel kellene párosítani.





Négyszáz portré egyetlen nőről

Fornasettit ma azért is tarthatjuk igazán nagyra dizájnfronton, mert idejekorán felismeri azt az üzleti trendet, amely aktív évei alatt bontakozik ki a fejlett világban. Az 50-es, 60-as években alapulnak ugye a manapság leghíresebb olasz divatházak és dizájncégek, amelyek már nem ugyanazt akarják csinálni, mint a konkurenseik, hanem egyéni stílust és vizuális eszközkészletet keresnek maguknak, amelyet ugyan szezononként újra-újrahangolnak, mégis karakteressé teszi a márkát a vásárló szemében. A Fornasetti-grafikák erre tökéletesek, pláne a nagy, gyűjthető kollekciók.

A leghíresebb mintájuk manapság is egy nő fej, amelynek jelenleg több mint 400 variánsát ismerjük (Tema e Variazioni kollekció). Az 1874-1944 közt élt Lina Cavalieri olasz koloratúrszoprán operaénekesnőt ábrázolják ezek a szinte mindig humoros portrék, akinek klasszikus szépségű arcvonásai egy újságban közölt fotón keltették fel a művész figyelmét. Bár sosem találkoztak, mégis ő lesz a múzsa („a világ leggyönyörűbb nője”), akit aztán halhatatlanná is tesznek a manapaság is roppant népszerű dizájntermékek: porcelántányérok, tapéták, illatgyertyák vagy épp székek. 





Lecsengés, feltámadás és Fornasetti mindenütt

Mint már említettük, a korábbi évtizedekben Fornasetti igencsak aktív volt, többek közt enteriőröket tervezett (részben Gio Ponti munkáihoz), díszleteket színházi előadásokhoz, neves magazinoknak rajzolt illusztrációkat, de egyúttal kicsit veszített is a frissességéből. Új szelek fújtak, a kézművességet a 70-es években már teljesen felváltotta a tömeggyártás, még Pontival is elhidegültek egymástól, aki a képébe vágta, hogy nem képes a megújulásra.

A nyolcvanas években aztán újra divatba jön, de 1988-ban belehal egy kisebb operációba, így a sikert nem élvezheti soká. Fia, Barnaba veszi át a céget, aki sikeresen fejleszti sokak által vágyott, fancy világmárkává. Sokat számított, hogy két nagy sikerű kollaborációjuk is volt a brit Cole&Son tapétagyártóval, tavaly pedig a Bisazzának terveztek mintás mozaikokat. Ha pedig legközelebb Milánóban járunk, feltétlenül a termékeikkel telerakott Fornasetti-lakosztályban szálljunk meg a helyi Mandarin Orientalban! Nagy élmény lesz! 



Képek forrása: Amara, Carousell, Cole&Son, Mandarin Oriental

Vissza
EN