Vissza a lap tetejére

Az olasz dizájn kötelességtudó katonája: Stefano Giovannoni

Kategóriák

2022.07.09.

DESIGN HISTÓRIA

Szerző: Pécsi Balázs / The Gentleman's Review magazin

Az élete nem bővelkedik filmvászonra kívánkozó fordulatokban, ellenben egy olyan pályamodell, amelyet sokan megirigyelnének. Stefano Giovannoni ütemesen és biztosan haladt előre, nemcsak művészként, hanem az olasz dizájnszcéna megkerülhetetlen alakjaként, akár mint egyetemi tanár. Míg alkotásait sokan ismerik, azt, hogy ő áll mögöttük, azonban már kevesebben. Éppen ezért is írunk most róla. 

Ha az ember az olasz Riviérának is nevezett Liguria tartományban születik (1954-ben), egy köpésre a világhírű Cinque Terrétől, akkor úgy nő fel, hogy a szépség és a színek konstans körbeveszik. Persze, az álmos La Spezia nem az inspiráció kiapadhatatlan forrása, építészetet így már a firenzei egyetemen hallgatott – és ekkor bizonyára meg sem fordult a fejében, hogy visszajön majd ide tanítani is, a genovai és reggio emiliai egyetem, valamit több milánói felsőoktatási intézmény mellett. Merthogy természetesen pályatársaihoz hasonlóan ő maga is a dizájn fővárosában telepedik le 23 évesen, ahol kezdetben Ettore Sottsas-szal és Alessandro Mendinivel is kollaborál. A 80-as években aztán Guido Venturinivel megalapítja a King-Kong Production Group nevű tervezőirodát, hogy különböző partnereknek dolgozhasson ebben az izgalmas időszakban, amelyben új erőre kapott az olasz formatervezés.



Ebben a szituációban ő is lubickol, de nagyon komolyan is veszi a szerepet, amit betölt a rendszerben: „A munkám az, hogy átgondoljam, egy terméket miként fogadnak majd a piacon, ez olyasmi, amit nagyon komolyan veszek. Hosszú antennáinknak kell lenni ahhoz, hogy megérezzük a társadalom egészében zajló változásokat” – nyilatkozta egy ízben arról, mi egy jó dizájner feladata.

  
 

A világ legsikeresebb termékeinek szülőatyja

A tervező neve leginkább az Alessivel forrt össze, lévén ennek az ügyfélnek több mint 300 acél és műanyag terméket kreált az évtizedek alatt, a Girotondo termékcsalád pedig külön is említést érdemel közülük, ugyanis több mint 10 millió darabot adtak el eddig ebből az ikonikus, emberkés szériából, ezzel jelenleg is ez a világ legsikeresebb kollekciója, amelyet önmagát dizájnbrandnek meghatározó cég dobott a piacra. Ennek ellenére mégsem lett belőle soha világsztár, mintha nem érdekelte volna a nép szeretete, ahogy egy Tom Dixont vagy Karim Rashidot feltehetőleg nagyon is.



Valószínűleg nem ábrándozott a vezetéknevével fémjelzett üzletcégérekről, hatalmas szállodaprojektekről a világ másik végén. Lett helyette viszont olyan főzőedény széria, amellyel Tokiótól New Yorkig főz a módosabb középosztály és az elit: a Mami kollekció is dobogós az Alessi eladási listáin. A brandek közül még kiemelnénk a kertibútor gyártó Vondomot, amelynek dizájnos ülőgarnitúrákat álmodott meg. A dizájnrajongók azonban ismerik mindegyik kreációját a Qeeboo brandnél is, a műanyag, netán plüssbársonnyal bevont nyusziszék, gorilla – és zsiráflámpa immár dizájnklasszikusnak számít, ezekkel azonosítják a céget. (Nem csoda hát, hogy a showroom kialakításával is őt bízták meg.)


 

Stefano Giovannoni, a díjhalmozó és expomester

A világklasszis márkáknak (Bisazza, Magis, Fiat, Henkel, Laufen, Lavazza, LG, Nissan, Samsung, Seiko, stb.) köszönhetően a szakmai elismerések is szépen jöttek, nem lehetett ok panaszra. A Cristina Morozzi által csak a „Dizájnvilág Mídász királya” (akinek érintésétől minden arannyá válik ugye a görög mitológiában) titulussal kitüntetett Giovannoni eddig közel 15 díjat nyet el, amelyek közt van Red Dot vagy a rangos, londoni 100% Design kiállítás elismerése is. 2014-ben művészeti vezetője volt a pekingi dizájnhétnek, 2016-ban pedig a dél-koreai Gwangjuban tartott dizájntriennálénak. 2018-ban egy másik dizájnesemény igazgatását is elvállalta az ázsiai országban, miután egy évvel azelőtt sikeresen bonyolította le szakmai fronton a milánói dizájntriennálét. Üres óráiban sem unatkozott, ugyanis számos cég kreatív vezetője volt az elmúlt években - még a Nestlé fagyidivíziójának vizuális irányítása is hozzá kötődött 2006-ban.

Vissza
EN