2022.04.10.
DESIGN HISTÓRIA
Szerző:
Pécsi Balázs / The Gentleman's Review magazin
Habár a Nendo stúdió alapja ma már a csapatmunka, amely több mint 40 dizájner koprodukcióját jelenti, ne vitassuk el, hogy a nemzetközi ízlésvilágú projektjeikhez bizony kell az ötletgazda, a kanadai származású Oki Sato is, aki az egyre telítettebb dizájnpiacon is meglátta maguknak a piaci rést.
A Nendo nemcsak tárgyakat tervez a világhírű megrendelők kérésére, de immár enteriőröket is – s ezekben az a közös, hogy nem akarnak a kreátorukra utalgatni, a tervezőcsapat szemlátomást tökéletesen elégedett azzal, ha a megbízók DNS-ével összhangban van a végeredmény.
Oki Sato 1977-ben született Torontóban, de felsőfokú tanulmányait illetően visszatért a gyökerekhez. A tokiói Waseda Egyetemen diplomázott építészetből 2002-ben, majd rögtön meg is alapította saját stúdióját. A japán nendo szó azt jelenti agyag, ez pedig egyúttal reflektál a plasztikus megközelítésre és a játékosságra, ami a munkáikat jellemzi - mind az évi kb. kétszázat. A kereslet hatására terjeszkedtek is, 2005-ben Milánóban, 2012-ben Szingapúrban nyitottak irodát.
Amikor a suszter nem marad a kaptafánál
Megkockáztatható, hogy a Nendo neve az átlagember számára nem mond semmit, nem így a cégeknek. Bár jegyeznek már épületet is, nem ezzel a tevékenységgel futottak be, hanem hogy a saját stílusukban terveztek ugyan, mégis hozzá tudták azt igazítani az ügyfeleik ízléséhez. Volt együttműködésük a Bisazza mozaikgyártóval, a Morosóval, a Glas Italiával, a Georg Jensennel, a Christofle-lel, a Fritz Hansennel, a Kartellel és az Atelier Swarovskival többek közt, de terveztek cipőt a Tod’s divatháznak is.
Egyik legrégibb ügyfelük a Cappellini, közös munkájukat pedig egy kiállítással ünnepelték meg Párizsban 2015-ben. De szép múltjuk van a De Padovával, a Minottival, a Flos-szal és a Louis Poulsennel is. És feltétlen említsük meg, hogy újratervezték a Baccarat signature Hartcourt kristálykehely kollekcióját is! De 2013-ban részt vettek a Louis Vuitton első lakberendezési kollekciójának megalkotásában is.
Nendo, a letisztult enteriőrök sztárja
A csapat főként üzletbelsőket tervez, leghíresebb munkáik az oszakai és a new yorki Camper márkabolt, a tokiói Issey Miyake, Tod’s, Puma és Shiseido üzlet. De nem csak brand store-okat csinálnak, hanem áruházakkal is együttműködnek, készítettek installációt a párizsi Le Bon Marchénak vagy a milánói Rinascentének is.
Épületdizájnukra talán a legjobb példa a tokiói Kojimachi Terrace irodaépület. A modern üvegfelhőkarcoló - pláne enteriőrjeiben – szépen reflektál a tradicionális japán építészetre. Szintén érdekes még a tokiói, ugyancsak egy felhőkarcolóban lévő Gacha Gacha Café koncepciója, ahogy a Baby Caféjé is – itt egy hatalmas kanapé rejti végül is a dühöngőt a kicsiknek, amíg az anyukák egymással sütiznek.
De még egy edzőterem sem tudja őket megizzasztani, az Illoiha Omotesando mászófalán képkeretekre kapaszkodva kell felszenvednie az embernek magát a magasba.
Mindez és még sok más munkájuk is megtalálható a világ egyik legmenőbb könyvkiadójával, a Phaidonnal közösen jegyzett asztali albumjukban is. A sajtómegjelenéseket természetesen díjak is megtámogatják, Oki Satót a Newsweek a 100 legelismertebb japán közé sorolta, a Wallpaper és az ELLE Decoration magazinok is jelölték már az év dizájnerének, ahogy a Maison&Objet is. Munkáikat olyan múzeumok állították már ki, mint a new yorki MoMA, vagy a párizsi Pompidou Központ és a Musée des Arts Décoratifs.
Vissza