Vissza a lap tetejére

Márka-börze: Slamp

Kategóriák

2022.01.25.

Vadonatúj Márka-börze rovatunkban bemutatjuk a MaxCity üzletei által forgalmazott legizgalmasabb márkák történetét és küldetését. 
 

Slamp – a márkanévvel fémjelzett világítótest több mint lámpa.

Szerző: Zsuzsics Renáta lakberendező (LOSZ)

A brand hitvallása szerint azt szólítja meg, aki eredendően kíváncsi, aki nem elégszik meg a szokásossal, azt, aki hisz a szépség erejében, aki a szívére hallgatva rak fészket, bárhol legyen is, azt, aki minden egyes nap képes szerelemre lobbanni. 



Érzékenyen reagál az aktuális trendekre, a művészet- és divat világának impulzusaira, ihletet merít a természetből és az építészet csodáiból. A megannyi apró rezdülés bravúros tervekben áll össze páratlan konstellációvá, és valóságos fényszobrokban ölt testet.

Túlszárnyalja a made in Italy sugallta luxust is, hiszen a dizájnergéniuszok papírra vetett álmainak darabkáit szakértő kezek állítják össze, így minden egyes Slamp termék büszkén hirdetheti magáról: 100% handmade in Italy.


(Fotók: Pedo Sadio)

A márkát 1992-ben alapította az olasz divat világában évtizedes tapasztalatokat szerzett Roberto Ziliani: elérhetőségükben is vonzó, formatervezett lámpákat kívánt a közönség elé tárni, amelyek képesek forradalmasítani a dekoratív világítás fogalmát. 

Újdonságként rukkolt elő minőségi produktumaival, melyek megalkotásában a kézművességre jellemző gondosság az ipari előállítás precizitásával párosul. Az első, henger alakú lámpatest két hajlított, oldalt rögzített Opalflex® lapból állt – ez egy különösen rugalmas, teljesen törhetetlen anyag, technopolimerek és üvegkristályok keveréke. A lapok gyakorlatilag bármilyen grafika számára tabula rasa-t jelentettek: az 1994-es nemzetközi debütálás alkalmával például artisztikus ihletésű elemek díszítették a cilindrikus lámpákat. 

A Slamp életútja során sosem távolodott el a művészetektől, sőt, a művészetközeliség állandósult jellegzetességévé vált, biztosítva a gyorsan sikert arató termékek könnyű felismerhetőségét a felettébb széles piacon.  

1996-ban a radikális olasz formatervezés világhírű képviselője, Alessandro Mendini ötletei materializálódtak az új lámpakollekcióban, így a diadalmenet természetesen folytatódott. A 2000-es évek elején már totemekké magasodó, ám pillekönnyű hengeres lámpatesteket a vagányságon túl az elegancia és a nőies érzékiség jellemvonásaival is felruházták a tervezők: az innovációként szabadalmaztatott technopolimereken túl olyan tradicionális anyagokkal is kísérleteztek, mint például a valódi bőr vagy a sziporkázó Swarovski kristály. 

Az évezred végére stílusbeli evolúció szemtanúi lehettek a márka rajongói: az angol építész és formatervező, Nigel Coates a technopolimerek nem szokványos módon való felhasználásának szó szerinti új dimenzióját térképezte fel, best-seller kollekciókat létrehozva. A márka küldetése ezennel beteljesedni látszott: a dekoratív világítás koncepcióját sikerült úttörő módon újraértelmezni.



Ennek – és a stílusbeli érettségnek – ékes bizonyítéka volt az Il Salone del Mobile keretében kétévente megrendezett Euroluce kiállításon való részvétel 2009-ben, amikor a Slamp új értékrendre épülő, részletgazdag portfóliót mutatott be egészen lenyűgöző módon, egy kerek, fekete bársonyból készült sátorban, mintegy a kulisszák mögé invitálva az érdeklődőket.

A sikersorozat megállíthatatlanul folytatódott: 2010-ben a Slamp tehetségkutató tevékenységének eredményeként szépreményű fiatal tervezőkből toborzott kreatív csapat bezsebelhette az első Red Dot díjat. A csavarok nélkül egymásba kapaszkodó, textilszerű, lágy fodrokból álló, mágneses szisztémájának köszönhetően könnyen levehető és feltehető, Veli névre keresztelt lámpacsodát Adriano Rachele álmodta formába, aki azóta több lélegzetelállító termékcsaláddal gazdagította a márka dinamikusan változó, ám mindig széles palettáját.

 

A második Red Dot díj megszerzéséig eltelt alig egy dekádot szenzációs együttműködések és projektek sora tette izgalmassá: két különleges lámpacsalád született a látnoki építésznő, Zaha Hadid zsenialitásának köszönhetően; a tárgyak szépségébe és inspiratív hangulatot keltő szerepébe vetett hit jegyében fogant a Montblanc ikonikus Meisterstück Le Grand nevű töltőtollához illeszkedő Overlay asztali lámpa, a csendes koncentrációt feltételező írás tökéletes eszköze. 



Megnyíltak a márka fénykreációi előtt a milánói Teatro dell’Arte, a Philadelphia Museum of Art, az athéni Akropolisz Múzeum, a Mexico City-beli MUAC és a római MAXXI Kortárs Művészeti Múzeum kapui is. Mindezek mellett ott volt a Slamp a 2016-os Rio de Janeiró-i nyári és a 2018-as koreai téli olimpiai játékokon is, az utánozhatatlan olasz dizájn nagyköveteként. 



2017-ben, mintegy negyed évszázaddal azután, hogy a brand napvilágot látott, a cilindrikus formák visszatértek egy formabontó, lázadó, dadaista ihletésű hetesfogat erejéig, összefoglalva a Slamp ikonikus darabjának költőiségét, frissességét, megjelenésbeli merészségét és történetét.



A már említett második rangos formatervezési díjat a Hugo fantázianevet viselő termék nyerte el, melyből akár 7 egyenként 1 méter hosszúságú példány integrálható különleges építészeti rendszerré, mindössze egy elektromos csatlakozással. 



2019-ben két új szabadalom is kötődött a márkanévhez: a Miguel Arruda tervezte Nuvem már nem is lámpafelhő, sokkal inkább lebegő mennyezet, melyet végtelen számú kombinációban egymáshoz kapcsolható elemek alkotnak, míg Marc Sadler kecses virágfej-lámpája, a Lafleur hevített, majd kézzel formázott high-tech technopolimer-szirmokkal kápráztat el, s az azokban hordozott egyediség és megismételhetetlenség ígéretével kecsegtet.





A folyamatos kutatás, kísérletező kedv, művészetpártolás, tehetséggondozás mellett a Slamp a környezeti fenntarthatóságra is nagy hangsúlyt helyez: lámpáinak gyártási hulladékából (melyet a kezdetek óta mindig is újrahasznosítottak) 2020 óta a földi poszméhek számára készülnek kaptárak. A hártyásszárnyúak ezen fajtáját a mezőgazdaság kifejezetten hasznosnak tartja: a gyümölcsfák és zöldségfélék, elsősorban a paradicsom beporzását velük elvégeztetve mellőzhető a káros vegyszerek alkalmazása, a termények pedig nemcsak egészségesebbek, de jóval zamatosabbak is.

A Slamp vadonatúj gyárüzeme és kreatív központja 8000 négyzetméteren épült fel az örök város, Róma határán. Az ozmotikus elrendezésű telephelyen minden részleg a lehető legszorosabb kapcsolatban áll egymással, a tevékenységek szinte átszivárognak egyikből a másikba. Az előállítás egyes állomásait a “Fény Útja” köti össze, egy olyan experimentális ösvény, amelyen végighaladva a látogató megtapasztalhatja a lámpa életútját, annak születésétől egészen a rendeltetési helyre történő feladásáig. 

Az 540 referenciát felvonultató Slamp portfólió darabjai izgalmasabbnál izgalmasabb tulajdonságokkal büszkélkedő anyagokból készülnek: Lentiflex®, Cristalflex®, Opalflex®, Goldflex®, Steelflex®, Copperflex®, Pewterflex®, Plainflex®, de digitális nyomtatással, irizáló polarizációval és morphing effektussal is befolyásolható a végeredmény – a fényformálás mindegyikkel mesteri.

A szemet gyönyörködtető elemekből álló, bonyolult (vagy annak tetsző) kompozíciókat nem csak össze-, fel- és leszerelni könnyű, de a felületet borító antisztatikus bevonatnak köszönhetően tisztán tartani is.

A Slamp magyarországi forgalmazója az Indagroup Kft. – aki szeretne közelebbről is megismerkedni a fény szolgálatába állított nem mindennapi portékákkal, látogasson el a MaxCity-ben található bemutatótermükbe, és hagyja, hogy magával ragadja a finoman sziporkázó varázslat! 

Képek forrása: slamp.com 

Vissza
EN